Maatwerkontwikkeling bij een digitaal bureau ziet er vaak uit als een black box: bij de ingang – een briefing van de klant en betaling, en bij de uitgang – lijkt het alsof een website, een webservice of een mobiele applicatie eruit moet komen. En wat er tussen deze punten gebeurt, is onduidelijk. We willen dit proces transparant en begrijpelijk maken voor onze klanten. Daarom begeleiden we u door het hele productieproces: van het sluiten van het contract tot de release van het voltooide digitale product. De informatie was onderverdeeld in drie artikelen:
In het eerste artikel van de serie vertellen we:
Het materiaal helpt je te begrijpen hoe het product tot stand komt, hoe je het proces aanstuurt en waar je als klant direct invloed op hebt op het resultaat. Hoe het proces werkt: belangrijkste fasen Het hele ontwikkelingsproces is verdeeld in twee grote fasen: ten eerste voeren we analyses uit en ontwerpen we het toekomstige product, ten tweede ontwikkelen we een product op basis van de gegevens uit de eerste fase. Wat doen we in de eerste fase?
Wat doen we in de tweede fase
Afhankelijk van de taken kunnen we werken op basis van een contract met vaste kosten of op tijd en materiaal. In beide gevallen onderhandelen we voor het sluiten van het contract de basisvoorwaarden, komen we tot een akkoord over de timing, kosten en werkpool. Vaste prijs overeenkomst Dit formaat impliceert dat het bureau zich ertoe verbindt om specifieke functionaliteit te ontwikkelen tegen vaste kosten. We beschrijven deze functionaliteit in de taakomschrijving en definiëren deze in de fase van analyse en ontwerp. Dit is hoe we de meeste projecten doen met een volledige releasedatum. De volgorde van de fasen, waarover we het hebben in de artikelen van de cyclus, betreft allereerst het werken in het formaat van de vaste prijs. Bij het sluiten van een dergelijke overeenkomst maken we eerst een nauwkeurige inschatting en tekenen we alleen een overeenkomst voor de eerste fase: analyse en ontwerp. We schatten de ontwikkelingsfase bij benadering in: de minimum en maximum reep. We maken een nauwkeurige inschatting na de analysefase, wanneer duidelijk zal zijn hoeveel en welke functies er ontwikkeld moeten worden, hoeveel unieke schermen in de interface, welke features geïmplementeerd moeten worden in het ontwerp. Bij de voorlopige beoordeling van de tweede fase stellen we de bovenste balk vast op basis van uw geplande budget en de onderste op basis van onze ervaring met het ontwikkelen van soortgelijke projecten. Als de kosten van de eerste fase en de prijsvork voor de tweede fase bij je passen, sluiten we een overeenkomst voor de analysefase en starten we met de ontwikkeling. Tijd- en materiaalovereenkomst Een alternatief voor een vaste prijs is een tijd- en materiaalcontract. Het is meer geschikt voor productontwikkeling wanneer u maximale flexibiliteit in het proces nodig heeft. In dit geval betaalt de klant niet voor een specifieke eerder beschreven implementatie, maar voor de uren die de ontwerpers en ontwikkelaars van het bureau hebben besteed aan de implementatie van een specifieke functie. In het geval van Tijd en Materialen zijn de stappen hetzelfde, alleen worden ze voor elke functie of elke sprint herhaald. Wat gebeurt er na het sluiten van het contract Zodra de opdrachtgever en het bureau het eens zijn geworden over de doelen en doelstellingen van het project, functionaliteit en productvisie, timing en kosten, starten we het project. Om te beginnen vormen we een team van een projectmanager, analisten, UX designers, designers, developers en een accountmanager. Bij aanvang van de werkzaamheden stelt de projectmanager een projectplan op en verdeelt de taken. Tijdens het project is de manager verantwoordelijk voor het halen van deadlines, budget en zorgt hij ervoor dat de klant een werkende oplossing krijgt voor zijn bedrijfsproblemen. Alle specialisten zitten bij ons op kantoor. U kunt het team al leren kennen voordat u het contract ondertekent. Hiervoor maakt de accountmanager bij een van de eerste bijeenkomsten een online rondleiding door het kantoor. Als het voor u handiger is om offline te communiceren en u komt naar ons toe, dan zullen we de tour offline uitvoeren. Regelmatige voortgangsrapportages van projecten Bij de start van het project maken we afspraken over de timing van elke fase en de data van tussenresultaten. Binnen het afgesproken tijdsbestek genereert de projectmanager een rapportage over het uitgevoerde werk en de vervolgstappen. Het rapport wordt naar de opdrachtgever gestuurd en er wordt een afspraak of telefoontje gemaakt om de resultaten nader te bespreken of overeen te komen. Rapporten over de resultaten van elke fase zijn nodig om overeenstemming te bereiken over prototypes, concept, taakomschrijving of ontwerp. We stellen tussentijdse rapportages op om het proces inzichtelijk te maken: wat gebeurt er nu, verloopt alles volgens plan, halen we de deadlines.
https://www.webdeveloper.today/2022/12/the-time-of-stock-images-is-over.html |
https://webdevelopmentapp.com/nl/development.html |